Sök efter råd

Vi måste vara helt opartiska och kan inte ge råd. Vår uppgift är att pröva tvister mellan konsumenter och företag. Här finns information om vart du som konsument kan vända dig istället. Ett företag har möjlighet att vända sig till en jurist eller till den branschorganisation som företaget eventuellt tillhör.

Konsumentvägledning

Om du behöver råd har du möjlighet att vända dig till konsumentvägledningen i din kommun. Konsumentvägledning finns i de flesta av Sveriges kommuner men inte alla.

På Hallå konsuments webbplats kan du söka efter din kommunala rådgivare (öppnas i nytt fönster)

Hallå Konsument

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Till Hallå Konsument kan du som konsument bland annat vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, villkor i avtal och reklamationer.

Länk till Hallå konsument (öppnas i nytt fönster)

Rådgivningsbyråer

Inom några områden finns särskilda rådgivningsbyråer som har startats i samarbete med branschorganisationer och staten. Rådgivningsbyråerna har till uppgift att ge opartiska råd till konsumenter om regler och praxis i sin bransch. På deras webbplatser kan du hitta faktauppgifter och få svar på vanliga frågor.

Konsumenternas vägledning om bank och försäkring

Konsumenternas vägledning om bank och försäkring kan hjälpa dig om tvisten gäller bank, finans och försäkring.

Länk till konsumenternas vägledning om bank och försäkring (öppnas i nytt fönster)

Konsumenternas energimarknadsbyrå

Konsumenternas energimarknadsbyrå kan hjälpa dig om tvisten gäller problem på energiområdet.

Länk till konsumenternas energimarknadsbyrå (öppnas i nytt fönster)

Telekområdgivarna

Telekområdgivarna kan hjälpa dig med problem som gäller tele-, TV- och Internetabonnemang.

Länk till Telekområdgivarna (öppnas i nytt fönster)

ERB, Etiska Rådet för Betalteletjänster

ERB kan du vända dig till vid problem med betalteletjänster.  Där kan du få information om vilka regler som gäller för betalteletjänsters innehåll och marknadsföring. Rådet hjälper också konsumenter att utreda klagomål på betalteletjänster. (Med betalteletjänster är tjänster som du har beställt via din telefon och som debiteras på fakturan från din teleoperatör. Exempel på vanliga betalteletjänster är att rösta i TV-program, att köpa bussbiljetter via sms eller att köpa t.ex. spel eller ringsignaler till mobilen.)

Länk till Etiska Rådet för Betalteletjänster (öppnas i nytt fönster)

Advokatrådgivning

På vissa platser i landet finns möjlighet att kostnadsfritt få prata med en advokat under 15 minuter för en kort genomgång av de problem du har.

Länk till Advokatsamfundets webbplats (öppnas i nytt fönster)

Information om lagar & regler

Här listar vi ett antal webbplatser med information om lagar och regler på konsumentområdet. Vi ansvarar inte för innehållet på webbplatserna.

Länkar till information om lagar och regler på konsumentområdet

Kan ARN pröva tvisten?

Vi prövar många typer av tvister mellan konsumenter och företag - men inte alla.

Läs mer om vilka tvister vi inte kan pröva
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)