Återkommande fel i matsalsgrupp

Evas nya matsalsgrupp hade återkommande sprickor på bord och stolar. Säljaren försökte avhjälpa felet två gånger utan att lyckats. En konsument skall normalt inte behöva godta mer än två försök att avhjälpa ett fel.

Eva köpte en matsalsgrupp (matbord och stolar) i april 2000 för 19 000 kr. I mitten av maj 2000 klagade hon till säljaren på sprickor i bordsskivan. Hon fick en ny bordsskiva i juli. Hon upptäckte snart sprickor även i den nya skivan. Säljaren bytte ut skivan mot en ny i september. En kort tid därefter uppstod sprickor också i den nya skivan. Eva klagade på nytt hos säljaren och yrkade att få häva köpet.

Säljaren bestred yrkandet om hävning men erbjöd sig att byta ut skivan igen.

Av utredningen i ärendet framgår att matsalsbordet är felaktigt. Säljaren har försökt att avhjälpa felet två gånger men inte lyckats. En konsument skall normalt inte behöva godta mer än två försök att avhjälpa ett fel. Säljaren får i detta fall anses ha uttömt sin rätt att avhjälpa felet. Med hänsyn till detta och då felet får anses vara av väsentlig betydelse för Eva bör hon nu ha rätt att häva köpet av matsalsgruppen.

Till söksidan för avgöranden