Öppet köp/bytesrätt i butik

Öppet köp och bytesrätt är ett frivilligt åtagande från företagets sida. Konsumenten har inte någon sådan rättighet enligt lag. Om företaget däremot brukar erbjuda öppet köp eller bytesrätt måste företaget tydligt informera konsumenten om undantag.

Konsumenten köpte en klocka, ångrade sig och vände sig till företaget för att få byta den. Butikspersonalen sa nej med motiveringen att företaget inte har öppet köp på reavaror.

ARN ansåg att ett företag inte är skyldigt att tillämpa vare sig öppet köp eller bytesrätt. Om företaget däremot brukar erbjuda öppet köp eller bytesrätt måste företaget tydligt informera konsumenten om undantag, till exempel genom att det står "ej öppet köp/reavaror bytes ej" på kvittot. Eftersom företaget hade informerat om att reavaror inte omfattades av bytesrätt avslog ARN konsumentens krav att få byta klockan.    

Till söksidan för avgöranden