Öppet köp - varan i originalförpackning

Öppet köp och bytesrätt är ett frivilligt åtagande från företagets sida. Konsumenten har inte någon sådan rättighet enligt lag. Företaget har möjlighet att kräva att varan skall återlämnas i originalförpackningen.

En konsument köpte ett par hörlurar för 795 kr. Vid köpet utlovades tio dagars öppet köp. Konsumenten var inte nöjd med köpet utan gick tillbaka till affären. Peronalen i butiken ville inte ta tillbaka hörlurarna eftersom konsumenten hade slängt bort kartongen de låg i. Butiken uppgav att en förutsättning för öppet köp var att varan lämnades tillbaka oskadd och i originalkartongen.

ARN konstaterade att öppet köp inte är någon rättighet för konsumenten enligt lagen. Det är alltså frivilligt för företag att erbjuda öppet köp. För att en konsument ska kunna få pengarna tillbaka om han eller hon ångrar ett köp måste det därför finnas ett avtal om öppet köp. Nämnden ansåg att det ligger i sakens natur att en köpt vara skall återlämnas i oförändrat skick och företaget har också möjlighet att kräva att varan skall återlämnas i originalförpackningen. Nämnden avslog konsumentens krav att få lämna tillbaka hörlurarna eftersom originalförpackningen inte fanns kvar.

Till söksidan för avgöranden