Säljare har rätt till skälig ersättning vid avbeställning

Henrietta besökte en möbelbutik för att beställa en soffa. Hon fick veta att leveranstiden var 10 veckor. När hon hörde att butiken hade en likadan soffa i lager beställde hon den och betalade 4.400 kr i handpenning. Dagen efter ångrade hon sig och då ville företaget behålla hela handpenningen. ARN:s beslut blev att företaget bara hade rätt till 1.000 kr i ersättning.

Henrietta ångrade sig inom 24 timmar och avbeställde soffan innan den hade levererats. Enligt konsumentköplagen har en kund rätt att avbeställa en vara innan leverans. Företaget har då inte rätt att kräva betalning men har rätt till ersättning för särskilda kostnader för att ingå köpeavtalet och på grund av avbeställningen.

I detta fall hävdade företaget att handpenningen på 4.400 kr var en skälig avbeställningsavgift eftersom de hade lagt ned flera timmars arbete på kunden. Företaget kunde dock inte ge tydligt besked om exakt vilka kostnader de hade haft. Köpet var en lagervara och avbeställningen var gjord mycket kort tid efter köpet. ARN:s beslut blev därför att företaget hade rätt till ersättning, men att en skälig avbeställningsavgift är 1.000 kr. Henrietta fick därför tillbaka 3.400 kr av sin handpenning.

Till söksidan för avgöranden