Försäkring

Här kan du läsa vad som gäller för anmälningar på försäkringsområdet, vilka tvister vi inte prövar och vilket belopp ditt krav måste nå upp till. Du kan också läsa fall som är vanligt förekommande på området.

Värdegräns

Värdet av det du kräver ska uppgå till minst

2000 kr

Ettårsregeln

Anmälan ska ha kommit in inom ett år från det att konsumenten första gången klagade till försäkringsbolaget. Om det gått längre tid än ett år från det första klagomålet har konsumenten ändå alltid möjlighet att skicka in anmälan inom två månader från och med slutgiltigt beslut från kundombudsman/försäkringsnämnd eller liknande.

< 1 år

2000 kr

< 1 år

Vi prövar

Vi prövar tvister om konsumentförsäkringar. Det kan till exempel vara tvister som rör villa/hemförsäkring, fritidshusförsäkring, motorfordonförsäkring, djurförsäkring, specialförsäkring, reseförsäkring, olycksfallsförsäkring, liv/grupplivförsäkring, barn- och ungdomsförsäkring, sjukförsäkring, pensions- och kapitalförsäkring, ansvarsförsäkring, båtförsäkring och rättsskyddsförsäkring.

Vi prövar INTE

- tvister som kan prövas eller har prövats av Personförsäkringsnämnden eller Nämnden för Rättsskyddsfrågor
- tvister som kräver muntlig bevisning
- tvister som kräver medicinsk sakkunskap och
-tvister som handläggs i eller är avgjorda av domstol

Rådgivning på försäkringsområdet

Vi på ARN ger inte råd i enskilda ärenden. Konsumenternas försäkringsbyrå hjälper privatpersoner att tolka villkor, beskriva lagar och regler, informera om och jämföra försäkringsprodukter och beskriva hur du går vidare om du är missnöjd.

konsumenternas.se

Anmälan

Använd formuläret Försäkring om du vill anmäla en tvist på det här området.

Till anmälan