Vi avgör tvisten

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Vi lämnar ingen rådgivning och är opartiska, vilket innebär att vi varken står på konsumentens eller företagets sida. Det kostar 150 kr att göra en anmälan. Avgiften återbetalas inte, även om vi beslutar att inte pröva ärendet.

Kan vi pröva ärendet?

Logga in

Har du ett ärende hos oss kan du följa det här.

Anmäl ditt ärende för att få tvisten prövad

Anmäl ditt ärende här.

Har ditt företag blivit anmält?

Läs mer på sidan Företag.

ARN:s årsredovisning 2024

2024 var ett händelserikt år för ARN. Antalet anmälningar låg inledningsvis kvar på en hög nivå, men en tydlig minskning skedde efter den 1 augusti när en anmälningsavgift om 150 kr infördes. Fortsatta satsningar gjordes på digital utveckling och dessa kommer framöver att leda till kortare handläggningstider och lägre kostnader.

Pressmeddelande 2025-02-21

74 procent av företagen följde ARN:s beslut genast

Varje år följer ARN upp i vilken utsträckning företagen följer myndighetens beslut. Nu är uppföljningen för första halvåret 2024 klar. Under det första halvåret 2024 följdes 74 procent av ARN:s beslut genast. Det är en minskning i förhållande till de senaste åren.

Pressmeddelande 2024-10-15

Avgift för att anmäla till ARN från den 1 augusti 2024

Från och med den 1 augusti 2024 måste den som vill anmäla ett ärende till ARN betala en avgift. Avgiften är 150 kr.

Läs mer

Intresserad av vägledande beslut?

Beslut blir vägledande när ny lagstiftning har använts, när tvisten rör en ny typ av vara eller tjänst eller när beslutet kan få en vägledande betydelse för liknande ärenden i framtiden.

Läs de senaste vägledande besluten