Företag

ARN avgör tvister mellan konsumenter och företag. Beslutet är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Innan konsumenten kan skicka in en anmälan måste företaget ha fått möjlighet att ta ställning till konsumentens krav och sagt nej till dem. Under hela processen har parterna möjlighet att göra upp.

Det kostar inget att få sin tvist prövad hos ARN. Företaget kan alltså inte få ersättning för ombudskostnader.

Följ ärendet

Har du ett pågående ärende hos ARN kan du följa det här.

Logga in

Svara på anmälan

Det är viktigt att företaget svarar på anmälan. Om företaget inte svarar utgår vi från att det konsumenten skriver är korrekt.

Lagar & regler

Scrolla ner till artikel 1

Bevisa / Kom överens

Vi gör ingen egen utredning och håller inte förhör med företaget eller konsumenten. Vi bedömer parternas egna beskrivningar och underlag (bevis som stödjer påståenden). Att företaget anmälts är inget hinder för att försöka komma överens med konsumenten.

Scrolla ner till artikel 2

Efter att företaget fått beslutet

Om vi anser att konsumentens krav har stöd i lagen rekommenderar vi företaget att ge konsumenten rättelse på något sätt. Våra rekommendationer är inte tvingande men majoriteten av företagen följer våra beslut.

Scrolla ner till artikel 3

Har företaget blivit anmält?

Logga in för att se alla handlingar och kommunikation som registrerats i ärendet.

Frågor & svar

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna från konsumenter och företag.