Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Hoppa till huvudinnehållet
  • Teckenspråksfilmer
  • Aktivera Talande Webb
  • Languages
    • English
    • Espanol
    • Francais
    • Deutsch
    • Suomi
Allmänna reklamationsnämnden
  • Konsument
  • Företag
  • Tvisteområden
    • Allmänna
    • Bank
    • Bostad
    • Båt
    • Elektronik
    • Försäkring
    • Motor
    • Möbler
    • Resor
    • Skor
    • Textilier
    • Tvätt
  • Vanliga fall
    • 6.4. Avtal om enbart boende i utlandet (inte paketresa)
    • 6.3.4. Inte resebyrå utan arrangör av paketresa II – resetjänsterna ha valts innan resenärerna accepterat betalningsskyldighet
    • 6.3.3. Inte resebyrå utan arrangör av paketresa I – resetjänsterna har sålts till ett gemensamt pris
    • 6.3.2. Ersättning från resebyrån för inköp av ny flygbiljett vid inställd flygning
    • 6.3.1. Resebyrå inte ersättnings- eller återbetalningskyldig
    • 6.2.3. Klagomål måste i allmänhet framföras på plats
    • 6.2.2. Inte resebyrå utan arrangör av paketresa II – resetjänsterna har valts innan resenärerna accepterat betalningsskyldighet
    • 6.2.1. Inte resebyrå utan arrangör av paketresa I – resetjänsterna sålts till ett gemensamt pris
    • 6.1.3. Nekad ombordstigning på grund av felaktiga resehandlingar
    • 6.1.2. Kompensation med standardbelopp då flygning ställts in eller försenats kraftigt. Flygbolags invändning om tekniskt fel.
    • 6.1.1. När är EU-förordning 261/2004 tillämplig?
    • 5.6. Självrisk vid trafikolycka
    • 5.5. För- och efterköpsinformation
    • 5.4. Uppsagd försäkring på grund av obetald premie
    • 5.3. Försäkrat intresse
    • 5.2.3. Försäkringsbolaget vill sätta ned ersättningen med stöd av en säkerhetsföreskrift
    • 5.2.2. Parterna inte överens om innehav av förlorad eller skadad egendom
    • 5.2.1. Parterna inte överens om storleken på ersättningen
    • 5.1.1. Villkoren styr vad försäkringen ersätter
    • 4.10. Vårdslös investeringsrådgivning
    • 4.9. Tillgång till betalkonto
    • 4.8. Lån som undertecknats med elektronisk signatur, t.ex. bank-id
    • 4.7. Kortköp har inte godkänts på ett säkert sätt
    • 4.6.3. Uppringd av bedragare och ”vidarekopplad till banken” – anmälaren lurats att själv godkänna transaktioner
    • 4.6.2. Investeringsbedrägeri
    • 4.6.1. Anmälaren lurats att själv swisha pengar till en bedragare
    • 4.5. Skyldighet att spärra kortet snarast efter upptäckt av förlorat kort
    • 4.4. Stulet bankkort – tjuven sett pinkoden vid ett tidigare köp
    • 4.3. Förlorat/stulet bankkort – obehöriga transaktioner godkänts med pinkod
    • 4.2. Uttag från uttagsautomat med kort och pinkod trots att kontohavaren har kortet kvar
    • 4.1. Inga pengar ur uttagsautomaten
    • 3.5. Förklaringsmisstag
    • 3.4. Skada på återlämnad vara (även fraktkostnad)
    • 3.3. Värdeminskning
    • 3.2. Har man alltid rätt att ångra ett köp utan att behöva betala något?
    • 3.1. Rätt information om ångerrätten
    • 2.3. Om parterna träffat en överenskommelse
    • 2.2.4. Får ett pris överskridas?
    • 2.2.3. Måste ett angivet pris vara inklusive moms?
    • 2.2.2. Vad gäller om man avtalat om löpande pris?
    • 2.2.1. Vem ska bevisa att ett fast pris har avtalats?
    • 2.1. Vad gäller om företaget ändrar sina villkor?
    • 1.9. Öppet köp - vad gäller?
    • 1.8. Om företaget säger att det endast är en förmedlare
    • 1.7.2. Exempel 2
    • 1.7.1. Exempel 1
    • 1.6. Om företaget friskrivit sig från felskrivningar
    • 1.5. Garantier
    • 1.4. Vad gäller om leveransen blir försenad?
    • 1.3. Säljaren har rätt att försöka avhjälpa felet
    • 1.2. Vem ska bevisa att felet fanns, eller inte fanns, redan från början?
    • 1.1. Köparen ska bevisa att det är fel på varan
  • Om ARN
    • Vem gör vad inom konsumentområdet?
      • Alternativa tvistlösningsorgan
    • Aktuellt
      • Varning för försök till bedrägeri
    • Vårt serviceåtagande
    • Vår organisation
      • Nämndsammanträdet
        • Sammanträde i utökad sammansättning
      • Så styrs vi
        • Insynsråd
      • ARN:s värdegrund
    • Statistik
    • Årsredovisning
    • Kontakta oss
    • Press
      • ARN i korthet
      • Pressbilder
      • Prenumerera på våra nämndbeslut
    • Jobba hos oss
      • Lediga tjänster
      • Efter du sökt tjänsten
      • Praktik i staten
      • Notarietjänst
    • ARN:s historia
    • ARN:s behandling av personuppgifter
    • Avgift beställa allmän handling
    • Skicka faktura till ARN
    • Tillgänglighet för arn.se
    • Remissvar
  • Aktivera Talande Webb
  • English
  • Espanol
  • Francais
  • Deutsch
  • Suomi
  • Sök

Visa meny

Allmänna reklamationsnämnden

Vad betyder ordet eller uttrycket?

Vi samlat exempel på ord och uttryck som kan uppfattas som svåra eller som betyder något särskilt juridiskt.

Du kan läsa vår ordlista här

Länkar

  • Konsument

  • Företag

  • Frågor och svar

  • Ordlista

  • Kontakta oss

  • Press

  • ARN:s behandling av personuppgifter

  • Information om cookies (kakor)

  • Intranät medarbetare

Följ oss

  • LinkedIn

Till toppen av sidan