ARN:s historia
Sverige var ett av de första länderna i Europa som erbjöd konsumenter och företag en möjlighet att lösa reklamationstvister opartiskt och utanför domstol. Läs om vår historia i några viktiga nedslag.
1968: Verksamheten startar inom några branscher.
1981: ARN blir en egen myndighet. Antalet branscher som kan prövas växer med åren.
1982: Konsumentverkets tidskrift Råd och Rön börjar publicera hur pass väl företagen följer ARN:s beslut.
1985: ARN börjar ge rådgivning till de kommunala konsumentvägledarna istället för till enskilda konsumenter. ARN fokuserar mer på att pröva vägledande fall.
1986: Antalet ärenden växer vilket leder till att ARN bara prövar tvister om konsumentens krav överstiger ett visst belopp.
1991: Det blir nu möjligt att föra grupptalan hos ARN.
2000: Ett nätverk för utomrättslig tvistlösning inom EU bildas (EEJ-NET).
2004: Gemensamma EU-regler införs för kompensation och assistans till flygpassagerare som råkar ut för inställda eller kraftigt försenade flyg.
2007: Antalet anmälningar där antingen konsumenten eller näringsidkaren finns utanför Sverige ökar.
2011: ARN blir en e-förvaltningsmyndighet.
2015: Riksdagen beslutar att ARN:s beslut även fortsättningsvis ska vara rekommendationer.
2016: ARN:s uppdrag utökas och myndigheten ska nu pröva alla typer av konsumenttvister. En ny plattform för EU-medborgare gör det möjligt att kostnadsfritt och elektroniskt lämna in klagomål gällande köp som har gjorts över landsgränserna och online. Nya privata branschfinansierade nämnder ersätter ARN inom vissa områden.
2024: Regeringen beslutar att införa en avgift för anmälan till ARN.