Vem gör vad inom konsumentområdet?
Det finns myndigheter, vägledare och rådgivningsbyråer som arbetar med frågor som ligger nära vår verksamhet. Här hittar du information om dessa.
Konsumentverket
Konsumentverket tar emot anmälningar om problem på konsumentområdet. Konsumentverket prövar inte den enskilda tvisten med företaget. Däremot kan en anmälan till KOV innebära att ett företag tvingas ändra sin marknadsföring eller sina avtalsvillkor.
Konsumentombudsmannen
Konsumentombudsmannen bevakar marknaden och försvarar konsumenternas intressen mot företag i domstol. KO kan företräda enskilda konsumenter i domstol. KO kan ingripa mot vilseledande reklam och marknadsföring, oskäliga avtalsvillkor, felaktig prisinformation och farliga produkter.
Hallå konsument
Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Till Hallå konsument kan konsumenter bland annat vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, villkor i avtal och reklamationer.
Kommunala konsumentvägledningen
Kommunala konsumentvägledningen finns bland annat till för konsumenter som behöver råd i sitt enskilda ärende.
Sök kontaktuppgifter till din kommunala konsumentvägledning
Konsument Europa
Konsument Europa ger konsumenter kostnadsfri rådgivning om konsumenträttigheter vid gränsöverskridande handel inom EU, Island, Norge och Storbritannien.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Ger oberoende fakta och vägledning inom bank.
Konsumenternas försäkringsbyrå
Ger oberoende fakta och vägledning inom försäkring.
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Konsumenternas energimarknadsbyrå ger råd i tvister som gäller problem på energiområdet.
Telekområdgivarna
Telekområdgivarna ger råd i tvister som gäller fiberanslutningar, tele-, TV- och Internetabonnemang.
Reklamombudsmannen
Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering av reklam och har till uppgift är att pröva reklam samt vägleda, informera och utbilda.