Mitt företag har blivit anmält – vad händer nu?
För att vi ska pröva en tvist, så måste konsumenten ha klagat hos ditt företag och fått ett nej. Du måste alltså ha fått chansen att rätta till det som konsumenten är missnöjd med.
Om ditt företag blivit anmält till ARN, kommer vi att skicka anmälan till dig och be dig skriva vad du tycker om det som konsumenten påstår har hänt. Du får också möjlighet att skicka in bevisning.
Får vi inget svar från företaget, så utgår vi från att det som konsumenten skrivit är rätt och rekommenderar företaget att ge konsumenten det han eller hon begär. Det är alltså jätteviktigt att du svarar och skickar in din bevisning.
Tvisten prövas vid ett sammanträde som leds av en domare. Fyra andra ledamöter deltar i sammanträdet. Två av dem är utsedda av branschorganisationer och två av konsumentorganisationer. De har alla läst på vad konsumenten och företaget skrivit och tillsammans gör de en opartisk bedömning.
Vi förhör aldrig dig eller konsumenten. Vårt beslut grundar sig på de bevis som konsumenten och företaget skickat in.Ditt företag kan när som helst göra upp med konsumenten. Då lägger vi ner ärendet hos oss.
Våra beslut är rekommendationer om hur tvister ska lösas. Om konsumenten får rätt gör de flesta företag det som vi rekommenderat. Det går inte att överklaga ARN:s beslut, men om du är missnöjd har du möjlighet att gå till domstol.