Bank

Här kan du läsa om vad som gäller för anmälningar inom bankområdet, till exempel vilka handlingar du bör skicka in, vilket belopp ditt krav måste nå upp till och vad vi kan pröva.

Värdegräns

Värdet av det du kräver ska uppgå till minst 2000 kr. Avgiften för att göra en anmälan räknas inte in i det beloppet.

2000 kr

Ettårsregeln

Anmälan ska ha kommit in inom ett år från det att konsumenten första gången klagade till banken. Om hanteringen av klagomålet hos banken (innefattande prövning hos kundombudsman eller liknande) har tagit sådan tid att det har gått längre tid än ett år från konsumentens första klagomål till dess att banken slutligt har tagit ställning till klagomålet kan konsumenten ändå ha möjlighet att få en anmälan prövad hos ARN. Det krävs då att anmälan skickas in inom två månader från den dag då bankens kundombudsman eller liknande första gången fattat beslut i ärendet.

< 1 år

2000 kr

< 1 år

Vi prövar

Vi prövar i första hand tvister med banker som motpart. Vi kan också pröva tvister med finansbolag, kapitalrådgivare och fondkommissionärer.

Tvisterna kan till exempel gälla

  • Obehöriga transaktioner
  • Ränta
  • Bankkonto
  • Bolån
  • Konsumentkrediter
  • Utlandsbetalning
  • Betalningsuppdrag
  • Rådgivning
  • Borgen
  • Avgift
  • Värdepapper
  • Fond

Anmälan

Använd formuläret "Bank" om du vill anmäla en tvist på detta område till ARN.

Till anmälan

Skicka in dokumentation

Skicka in kopior till oss på sådant som vi behöver se för att kunna pröva tvisten. Några vanliga exempel:

Obehöriga transaktioner (bedrägerier)

  • Kontoutdrag med det obehöriga uttaget/köpet
  • Polisanmälan
  • Bankens beslut

Bankkonto

  • Bankens beslut
  • Andra brev från banken, t.ex. frågor om transaktioner

Vårdslös rådgivning

  • Rådgivningsdokumentation

Banklån

  • Skuldebrev eller låneavtal

Vägledning och råd på bankområdet

ARN ger inte råd i enskilda ärenden. 

Konsumenternas bank- och finansbyrå ger dig som konsument oberoende och kostnadsfri fakta och vägledning i bank-, försäkrings- och pensionsfrågor.

konsumenternas.se

Finansiella gränsöverskridande tvister inom EU

ARN kan pröva tvister mellan medborgare i andra länder och svenska företag när svensk lag är tillämplig.

ARN kan däremot inte pröva tvister mot företag i andra länder om utländsk lag är tillämplig. Om du har en tvist mot ett företag i ett annat EU-land kan du via EU-nätverket FIN-NET:s webbplats få veta var du istället kan vända dig för att få din tvist prövad.

Vad är FIN-NET?

FIN-NET är ett nätverk inom EU som hjälper konsumenter att få en prövning av finansiella tvister utan att behöva gå till domstol. ARN är medlem i FIN-NET.

Läs mer om FIN-NET här