Resor

 

Här kan du läsa vad som gäller för anmälningar som rör resor, till exempel vad vi inte prövar och vilket belopp ditt krav måste nå upp till.

Värdegräns

Gäller din tvist en resa ska värdet av det du kräver uppgå till minst 1500 kronor. Observera att värdegränsen för tvister som rör flyg-, tåg-, båt- och busspassagerares rättigheter enligt ett antal EU-förordningar ligger på 750 kronor. Värdegränsen på 750 kronor gäller även för krav på ersättning enligt lagen om kollektivtrafikpassagerares rättigheter. Avgiften för att göra en anmälan räknas inte in i beloppet.

1500 kr

Ettårsregeln

Anmälan ska ha kommit in inom ett år från det att konsumenten första gången klagade till företaget.

< 1 år

1500 kr

< 1 år

Vi prövar

Vi prövar tvister som rör resor. Tvisterna kan till exempel gälla paketresor, försenade och inställda flygningar, felaktiga bokningar, försenat, skadat och förlorat bagage, stuguthyrning och hotellrum.

Anmälan

Om du vill anmäla en tvist inom detta område använder du formuläret Resa.

Till anmälan

Särskilt om kompensation enligt EG-förordning 261/2004

Enligt EU-förordning 261/2004 kan du ha rätt till ersättning vid inställd eller försenad flygning eller nekad ombordstigning.

Det finns flera olika instanser som kan pröva tvister mellan passagerare och flygbolag. Enligt EU-förordningen finns också i alla medlemsstater ”nationella tillsynsorgan”, som har till uppgift att kontrollera att transportföretagen behandlar alla passagerare i enlighet med deras rättigheter.

En passagerare som anser att hens rättigheter enligt förordningen inte har respekterats kan kontakta organet i det land där incidenten ägde rum.

Lista över instanser inom EU på EU-kommissionens webbplats

Tänk på det här

Om tvisten gäller en paketresa är företaget som arrangerat resan ansvarigt för fel i arrangemanget. Ansvaret gäller även för fel i de transporter som ingår i resan, t.ex. flyg- och bagageförseningar.

Kompensation enligt artikel 7 i EU:s förordning 261/2004 för nekad ombordstigning, inställda eller kraftigt försenade flygningar kan bara krävas av det flygbolag som utförde eller skulle ha utfört transporten.