Resor
Här kan du läsa vad som gäller för anmälningar som rör resor, till exempel vad vi inte prövar och vilket belopp ditt krav måste nå upp till.
Värdegräns
Gäller din tvist en resa ska värdet av det du kräver uppgå till minst 1 000 kronor. Observera att värdegränsen för tvister som rör flyg-, tåg-, båt- och busspassagerares rättigheter enligt ett antal EU-förordningar ligger på 500 kronor. Värdegränsen på 500 kronor gäller även för krav på ersättning enligt lagen om kollektivtrafikpassagerares rättigheter. Avgiften för att göra en anmälan räknas inte in i beloppet.
1000 kr
Ettårsregeln
Anmälan ska ha kommit in inom ett år från det att konsumenten första gången klagade till företaget.
< 1 år
1000 kr
< 1 år
Vi prövar
Vi prövar tvister som rör resor. Tvisterna kan till exempel gälla paketresor, försenade och inställda flygningar, felaktiga bokningar, försenat, skadat och förlorat bagage, stuguthyrning och hotellrum.
Anmälan
Om du vill anmäla en tvist inom detta område använder du formuläret Resa.
Särskilt om kompensation enligt EG-förordning 261/2004
Enligt EU-förordning 261/2004 kan du ha rätt till ersättning vid inställd eller försenad flygning eller nekad ombordstigning.
Anmälan om ersättning enligt förordningen ska inte alltid göras till ARN
Viktigt att tänka på att det ofta inte är ARN som man ska göra sin anmälan till. Om flygningen skulle avgått eller avgick från en flygplats i ett annat EU-land ska du skicka din anmälan till behörigt organ i det landet.
Här hittar du behöriga organ inom EU
Tänk på det här
Om tvisten gäller en paketresa är företaget som arrangerat resan ansvarigt för fel i arrangemanget. Ansvaret gäller även för fel i de transporter som ingår i resan, t.ex. flyg- och bagageförseningar.
Kompensation enligt artikel 7 i EU:s förordning 261/2004 för nekad ombordstigning, inställda eller kraftigt försenade flygningar kan bara krävas av det flygbolag som utförde eller skulle ha utfört transporten.