Kontakta oss

Vi är helt opartiska och kan inte ge råd i enskilda ärenden. Vår huvuduppgift är att pröva tvister mellan konsumenter och företag.

Vi får in väldigt många ärenden och du kan därför behöva vänta längre

ARN har fått in ovanligt många ärenden de senaste månaderna. Därför kan det ta längre tid för oss att fatta beslut i ditt ärende. Det kan också ta längre tid för oss att ta hand om bevisning eller dokument som du skickar in. Vi försöker besvara frågor från dig så snabbt som möjligt och ber om ursäkt för om du får vänta.

Vanliga frågor och svar

Här kan du hitta svar på frågor som vi ofta får från konsumenter och företag

Säker e-post

Allmänna reklamationsnämnden använder sig av e-postkryptering. Anledningen till att nämnden krypterar viss e-post är att dataskyddsförordningen ställer krav på att all elektronisk kommunikation som innehåller känsliga uppgifter, eller som är att likställa med sådana, måste krypteras. Här kan du läsa mer om säker e-post.

Vem gör vad?

Det finns myndigheter, vägledare och rådgivningsbyråer som arbetar med frågor som ligger nära vår verksamhet. Här hittar du information om vem som gör vad inom konsumentområdet

ARN:s huvuduppgift är att pröva tvister. Anmälan ska göras på någon av våra anmälningsblanketter.

Gör din anmälan på webbplatsen

Om du vill att vi ska avgöra din tvist måste du skicka in en skriftlig anmälan. Det gör du enklast genom att fylla i en anmälan här på webbplatsen.

Information att läsa innan du skickar in en anmälan för att få din tvist avgjord

Här gör du din anmälan

Om du inte kan göra din anmälan på vår webbplats

Om du inte har möjlighet att göra din anmälan direkt på vår webbplats har du möjlighet att skriva ut en blankett och fylla i den för hand. De här blanketterna går inte att fylla i digitalt.

Blanketter för utskrift

Brev skickar du till

ARN

Box 174

101 23 Stockholm

(Om du skickar rekommenderad post ska den adresseras till ARN och inte till en specifik handläggare.)

Besöksadress

Kungsholmstorg 5, Stockholm. 

Besökstider: måndag - fredag 9.00 - 12.00 & 13.00-15.00

Telefon till växeln

Observera att ARN inte har någon rådgivning.

Läs mer om vart du kan vända dig för att få råd

Telefon växeln: 08-508 860 00

Telefontider:

Måndag - onsdag 13.00 - 15.00

Torsdag - fredag 10.00 - 12.00

E-post

Observera att ARN inte har någon rådgivning. Läs mer om var du kan vända dig för att få råd

E-post: arn@arn.se

Alla uppgifter du mejlar till oss kan komma att bli allmän handling. Det innebär att vi kan komma att lämna ut uppgifterna till den som begär att få ta del av dem. Innan vi lämnar ut uppgifterna gör vi en kontroll så att det inte finns uppgifter som skyddas av sekretess.

Press

Som journalist har du möjlighet att ringa eller mejla vår presskontakt som kan slussa dig vidare till rätt person på ARN. Länk till till sidorna för press

Dataskyddsombud

Om du har frågor om eller synpunkter på ARN:s personuppgifts­behandling kan du kontakta myndighetens dataskyddsombud genom att skicka e-post till dso@arn.se

ARN:s behandling av personuppgifter

Läs om hur ARN behandlar de personuppgifter som kommer in till oss. ARN:s behandling av personuppgifter

Skyddade personuppgifter

Behandling av skyddade personuppgifter

Uppdaterad: